Ne várja meg, ameddig a végrehajtó jelentkezik Önnél2024. 02. 08.

Ne várja meg, ameddig a végrehajtó jelentkezik Önnél, kérjen időben jogi segítséget. Sajnos vannak olyan élethelyzetek, amikor összecsapnak a fejünk felett a hullámok. Okozhatja ezt az állásunk elvesztése, egy családtag hirtelen halála, vagy egy előre nem látható súlyos baleset, betegség. A fenti esetek alkalmasak lehetnek arra, hogy az ember egzisztenciája, családja megélhetése veszélybe kerüljön. A  … Read more

Ne várja meg, ameddig a végrehajtó jelentkezik Önnél, kérjen időben jogi segítséget.

Sajnos vannak olyan élethelyzetek, amikor összecsapnak a fejünk felett a hullámok. Okozhatja ezt az állásunk elvesztése, egy családtag hirtelen halála, vagy egy előre nem látható súlyos baleset, betegség.

A fenti esetek alkalmasak lehetnek arra, hogy az ember egzisztenciája, családja megélhetése veszélybe kerüljön. A tartós keresőképtelenség vagy a mentális mélypontok következtében már nem-, vagy csak részben tudunk eleget tenni a kötelezettségeinknek, feladatainknak.    Ezek közé tartozhat az az eset is, amikor nem-, vagy csak késedelmesen tudjuk tartozásainkat törleszteni, folyamatosan kapjuk a fizetési felszólításokat a bankunktól vagy a közműszolgáltatóktól, mely társaságok különböző dolgokkal fenyegetnek minket: kölcsönszerződésünket felmondják, a szolgáltatásokat megszűntetik. Az ilyen megkeresések, felhívások csak mélyíthetik kétségbeesésünket, depressziónkat, tanácstalanságunkat.

Fontos viszont, hogy tudjuk, és elhiggyük azt, hogy a legnagyobb bajból is lehet kiút, viszont azt is fontos felismerni, hogy ezért tennünk is kell.

20 éves szakmai tapasztalattal a hátam mögött, mely során hosszú éveket töltöttem el finanszírozói (Hitelezői) jogi képviselettel, állíthatom, egyetlen bank, vagy más szolgáltató sem szeret bárkivel szemben szándékosan jogi eljárást indítani. A jogi eljárásnak (legyen az fizetési meghagyásos eljárás vagy végrehajtás) ugyanis költsége van. Olyan helyzetben, amikor a finanszírozó azt látja, hogy az adósa nem teljesít, elsődlegesen megpróbál minden rendelkezésére álló eszközzel kapcsolatba lépni az adóssal. Levelet ír neki. Felhívja telefonon. SMS-t küld, vagy e-mailt. Ezeknek a megkereséseknek a lényege a KAPCSOLATFELVÉTEL. A kapcsolatfelvétel során a finanszírozó azt próbálja feltérképezni, kideríteni, hogy maga az ügyfél hogy viszonyul a tartozás rendezéséhez. Hajlandó fizetni? Tartós vagy átmeneti fizetésképtelesége van? Mi az oka annak, hogy nem fizetett? Ezek mind olyan fontos kérdések, amelyre a válasz nagyban meghatározza azt, hogy hogyan, miként lép tovább egy bank, vagy közműszolgáltató a tartozás behajtása érdekében.

Amennyiben az ügyfél közreműködő, és feltárja azt az élethelyzetet, ami tartós vagy átmeneti nehézséget jelent számára a fizetési kötelezettségei teljesítésében, egy megfelelően működő kintlévőség-kezelési csapattal rendelkező társaság az esetek 80%-ban valamilyen alternatívát kínálhat az ügyfélnek, hogy áthidalja ezt a problémát: fizetési moratóriumot adhat, a tartozás átütemezését ajánlhatja fel, átmenetileg csökkentheti a törlesztőrészletek összegét. Ehhez viszont az szükséges, hogy az ügyfél idejében, akár proaktív módon kezdeményezzen kapcsolatot a hitelezőjével vagy szolgáltatójával. Véleményem szerint ez nagyban megkönnyítheti a kilábalást a szorult pénzügyi helyzetekből.

Előfordulhat ugyanakkor az az eset is, hogy a hitelező bank, vagy szolgáltató a megkeresésünk vagy a kapcsolatfelvétel ellenére sem tud olyan alternatívát felkínálni számunkra, amelyet vállalhatónak tartanánk, vagy az is lehetséges, hogy egyszerűen nem tudjuk megfelelően értelmezni, hogy mit vár el, mit is szeretne tőlünk a bank. Ez természetes dolog, hiszen nincs olyan, hogy mindenki mindenhez ért. Ha ilyen helyzet állna elő, úgy mindenképpen javasolt szakember (ügyvéd) bevonása az egyeztetési folyamatokba, akinek az a dolga, hogy részünkre közérthető módon elmagyarázza azt, hogy az adott helyzetben mit tehetünk, és annak mi lehet a következménye ránk nézve. Szükség esetén képviseli érdekeinket, jogainkat a bankkal vagy más szolgáltatókkal szemben, panaszt nyújtson be egy-egy intézkedéssel szemben, vagy jogi eljárást indítson képviseletünkben.

Ez a szakértői beavatkozás azonban fontos, hogy időben történjen, hasonlóan például mint egy betegség diagnosztizálásában, ahol szintén fontos az, hogy a megbetegedést okozó elváltozást még korai szakaszban azonosítsa a kezelőorvos. Az ügyvédi szerepvállalás is ehhez hasonló. Egyes jogviták a kialakulásukat követően (korai szakaszban) még nagyobb eséllyel orvosolhatóak, mint abban az esetben, ha például már a végrehajtó letiltást kér a munkáltatónknál a munkabérünkre.

Mit csináljunk tehát akkor, ha már beütött a baj:

  1. ne dugjuk a homokba a fejünket, a hallgatás rossz tanácsadó.
  2. ha megkeres bennünket a hitelezőnk, bankunk, lépjünk vele kapcsolatba, minél hamarabb
  3. mérlegeljük, hogy a fizetésképtelenségi helyzetünk megoldására adott ajánlatok közül melyik az, amit teljesíteni tudunk
  4. ha nem értjük, hogy milyen jogi alapon és mit-miért követel tőlünk a hitelezőnk vagy szolgáltatónk, kérjük szakember segítségét, ne várjuk meg a probléma eszkalálódását. Az időben érkező, szakszerű jogi segítség nagyban növeli esélyeinket a pénzintézetek előtti érdekérvényesítésben, egyben le is rövidítheti az ügykezelési időt, hozzájárulva ezzel ahhoz, hogy mielőbb szabadulhassunk a stresszes élethelyzetből.

Kérem, tehát tartsa szem előtt azt, amivel kezdtem a mondókámat:

Ne várja meg, ameddig a végrehajtó jelentkezik Önnél, kérjen időben jogi segítséget. Készséggel állok rendelkezésükre (tel.: +36 30 413 4402, e-mail: [email protected])

Dr. Kiss – az ügyvéd